2024.
De creatieve uitdaging.
In het gezelschap van mijn camera reis ik van mens naar mens en maak ik unieke portretten. Portretten van mensen die ik al jaren ken óf recent ontmoet heb, iemand die ik bewonder óf iemand waar ik heel erg benieuwd naar ben. De drijfveer: mensen ontmoeten én in beeld brengen op mijn eigen eigenzinnige manier!
Deze week: Martine Jansen

Wie is Martine Jansen?
Als poppenmaakster. Zo leerde ik Martine Jansen meer dan 15 jaar geleden kennen. De wereld van de fotografie had ik destijds nog niet ontdekt, maar ik was toen al gefascineerd door mensen en gezichten. De porseleinen poppen van Martine hadden iets breekbaars (figuurlijk!) en mijn interesse was meteen gewekt. Door de poppen. Maar ook door de vrouw wiens handen die fragiliteit tot leven brachten. En dus ging ik op ontdekking. Naar Martine. Destijds poppenmaakster, maar intussen uitgegroeid tot beeldend kunstenares met een voorliefde voor abstracte kunst.

Wat eerst een uit de hand gelopen hobby was, werd al snel haar beroep. Haar poppen werden een verzamelobject en ze verkocht ze wereldwijd. Tot ze de knepen van het vak in de vingers had en ze als beeldend kunstenares andere paden wilde verkennen. Van poppen ging ze over naar meer abstracte werken in porselein en brons om zich vandaag volledig over te geven aan papier en verf.


Mijn vragen aan Martine Jansen
Hoe zou jij zelf je werk omschrijven?
Martine: “Zelf omschrijf ik mijn werk als “abstract minimalisme, een poëtische vormentaal die tegelijkertijd delicaat én krachtig is, met een hang naar herhaling. Ik bouw mijn werk laag per laag op. Schilderijen en collages waarin kleur en compositie centraal staan.”

Van waar haal jij je inspiratie?
Martine: “Ik haal mijn inspiratie overal. Ik ben heel gevoelig voor impressies vanuit mijn omgeving. De kleuren van het ochtendlicht kunnen bijvoorbeeld heel inspirerend zijn. Er zijn zoveel nuances in het licht. Ik vind dat bijzonder ontroerend. Grijs is niet zomaar grijs. Het bestaat uit honderden schakeringen. Blauw verandert in roze. Als je lang genoeg kijkt, zie je een oneindig palet aan kleuren. In mijn werk vertaal ik zo’n momentopname van kleur naar een abstracte compositie.”


Hoe ga je te werk?
Martine: “Traagheid in het creatieve proces speelt een belangrijke rol. Ik bouw op in lagen. Eerst maak ik grote, expressieve schilderijen, meestal olieverf op papier, die ik verknip en weer samenvoeg tot de volgende dimensie. Soms gebruik ik was of andere materialen om de gelaagdheid te versterken. Het is dus niet “je ziet wat je krijgt”, maar er speelt iets onder het oppervlak. Compositie is belangrijk.”

Hoe ziet jouw ideale dag eruit?
Martine: “Een ideale dag is voor mij een dag zonder agenda. Helemaal vrij in te vullen dus. Dat kan ontaarden in een atelierdag, maar evengoed in een dagje cultuur snuiven of afspreken met vrienden. Een vrij hoofd, zonder ‘moetjes’. Heerlijk.”


En tot slot, welke goede raad of levenswijsheid kun jij ons meegeven?
Martine: “Ik kan heel actief zijn, maar als tegenpool ben ik een meester in het niets doen. Zo hou ik mijn leven in balans en geef ik mezelf de ruimte om bij te tanken. Niet alleen noodzakelijk om lijf en geest in evenwicht te houden. Die mijmermomenten vol absolute ontspanning zorgen net voor meer scherpte in mijn geest. Als ik moe ben kan ik niet goed creëren. Als goede raad wil ik graag meegeven dat je niet bang hoeft te zijn om te springen. Maak je los van zaken die jouw evenwicht verstoren. Het leven is te waardevol om het te laten leiden door stress en ongelukkige keuzes.”

De levenswijsheid van Martine:
“Elke bijdrage tot schoonheid, hoe klein ook, vervaagt de banaliteit.”
fotografie en tekst: Catherine Vereecke • locatie: atelier Martine Jansen • www.martinejansen.be